Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
715
View
19
Reply

Trivia - Sukan Paralimpik

[Copy link]

Author: Syd    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 2-9-2021 09:06 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Sekarang ni sedang berlangsung Sukan Paralimpik yang dianjurkan untuk atlit istimewa ini. Rasanya ramai dari kita yang tidak mengambil tahu tentang sukan Paralimpik ini berbanding sukan Olimpik. Berikut merupakan fakta tentang Sukan Paralimpik yang menarik untuk dikongsi bersama :-

1. Pada tahun 1948, Sir Ludwig Guttmann menganjurkan satu pertandingan sukan yang melibatkan Perang Dunia II veteran dengan kecederaan di Stoke Mandeville, England. Kewujudan Sukan Paralimpik bermula di sini.

2. Sukan Paralimpik yang pertama dianjurkan pada tahun 1960 di Rom, Itali.

3. Logo Sukan Olimpik dan Sukan Paralimpik berbeza. Sukan Olimpik mempunyai lima cecincin Olimpik. Motonya dalam bahasa Latin adalah Citius, Altius, Fortius, yang bermaksud Lebih Pantas, Lebih Tinggi, Lebih Kuat. Manakala Sukan Paralimpik diwakili oleh logo Agitos dengan moto Langit, Bumi dan Manusia

4. Mulai tahun 2001, wajib bagi negara tuan rumah Sukan Olimpik untuk menganjur Sukan Paralimpik.

5. 1 pingat perak dan 2 pingat gangsa adalah pungutan pingat terbaik Malaysia di Sukan Paralimpik 1992, Barcelona.

6. Atlit paling cemerlang ialah P. Mariappan dengan satu pingat gangsa di Seoul 1988 dan satu lagi di Barcelona 1992 dalam sukan powerlifting.

Sumber :- FB Astro Arena 801

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
1. Perkataan para dalam Paralimpik ni bukan lah bermaksud paralyze. Tetapi bermaksud alongside (para in Greek). Jadi paralimpik ini bererti, sukan yang alongside Olympic atau sama seperti/parallel Olympic.

2. Pencapaian terbaik Malaysia adalah pada edisi di Rio, dengan 3 emas

3. Tidak semestinya orang yang fizikal sempurna tidak boleh bertanding di Paralympic, kerana Paralympic juga mengambil kira mereka yang mempunyai kekurangan dalam intellectual. Secara rumusnya, mereka yang mempunyai kekurangan samada penglihatan, fizikal, atau intellect boleh mengambil bahagian dalam sukan ini.

4. Spain pernah mencetus kontroversi apabila menghantar delegasi yang sihat dan berkeupayaan dalam acara basketball. Atlet ini menipu ujian IQ dan sengaja mendapatkan mendapatkan result yang rendah supaya dapat diklasifikasikan sebagai intellectually challenged. Mereka menang emas tetapi rahsia ini di bongkar oleh wartawan Spain yang merupakan ahli pasukan ini juga (menjadi ahli sebagai undercover).

5. Jepun merupakan negara pertama yang dapat menjadi tuan rumah untuk sukan Paralympic buat 2 kali - 1964 dan 2021.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 02:56 PM | Show all posts
Sejarah Paralympic, Berangkat dari Usulan Seorang Dokter Asal Inggris

Bagi penyandang disabilitas fisik, mental dan sensoral, tetap dapat mengikuti pertandingan serta menjadi atlet di ajang olahraga Paralympic.

Ajang olahraga yang digelar empat tahunan ini memiliki perbedaan dengan Olimpiade. Semua atlet yang mengikuti Paralympic dikhususkan bagi penyandang disabilitas fisik, mental dan sensoral.

Namun demikian, cabang nomor atau cabor olahraga di paralimpiade banyak juga yang dilombakan sejak pertama kali digelar pada tahun 1960 silam. Tentu saja, cabor yang dipertandingkan secara teknis dimodifikasi menyesuaikan dengan
para atletnya.

Arti Paralympic

Kata "Paralympic" berasal dari bahasa Yunani. Yakni, suku kata "para" memiliki arti mendampingi atau di samping. Sedangkan "lympic" diambil dari kata Olimpiade.

Oleh karenanya, setiap ada pergelaran Olimpiade yang dilaksanakan empat tahun sekali, setelah Olimpiade berakhir, kemudian langsung disusul dengan pergelaran Paralympic.

Sejarah Paralympic


Menyadur Wikipedia, setelah perang dunia kedua, banyak dari veteran yang terluka dan mengalami cacat pada tubuh. Inilah awal mula pertandingan olahraga ini menjadi familiar.

Ada seorang dokter yang berasal dari negara Inggris bernama dr. Ludwig Guttmann. Ia diminta oleh pemerintah Inggris untuk membuka sebuah rumah sakit khusus menangani para veteran yang cedera tulang belakang. Rumah Sakit itu dinamakan Stoke Mandeville Hospital.

Rumah sakit tersebut kamudian membuka pusat rehabilitasi bagi para pasiennya yang cacat untuk melakukan olahraga khusus.

Awalnya, olahraga itu digunakan sebagai ajang rekreasi. Lambat laun, olahraga tersebut berubah menjadi sebuah ajang pertandingan yang diperlombakan.

Lalu, dr. Ludwig Guttmann mengusulkan pertandingan khusus bagi penyandang cacat pada Olimpiade London yang dilaksanakan pada tanggal 29 Juli 1948. Akhirnya, para penyandang cacat yang menggunakan kursi roda turut berkompetisi pada pertandingan yang dinamakan Stoke Mandeville Games. Pada saat itulah cikal bakal dari Paralympic dimulai.

Untuk pertama kalinya di musim dingin Paralympic di pertandingkan pada tahun 1976 di Swedia. Sebelumnya, agar memudahkan dan memberi pelajaran yang mendalam tentang olahraga tersebut, pada tahun 1960 dibentuklah kelompok kerja internasional untuk olahraga penyandang disabilitas yang diawasi oleh Federasi Mantan Tentara.

Oleh karenanya, pada tahun 1964 para atlet yang tidak dapat berafiliasi dengan Internasional Stoke Mandivile Games ditawarkan untuk bergabung dalam organisasi olahraga internasional untuk penyandang disabilitas, yakni International Sport Organisation for the Disabled (ISOD).

Mereka para atlet tersebut adalah orang-orang dengan disabilitas gangguan penglihatan, kelumpuhan otak, diamputasi dan kelumpuhan.

Pada Paralimpiade di Toronto tahun 1976, mulai membuka cabang olahraga bagi para atlet buta dan amputasi yang didorong oleh 16 negara yang berafiliasi dengan ISOD. Begitupun atlet dengan cerebral palsy di Arnhem pada 1980.

Selanjutnya, organisasi internasional bernama "International Co-coordinating Committee Sports for the Disabled in the World" (ICC) dibentuk pada tahun 1982.

Barulah pada tanggal 22 September 1989, Komite Paralympic Internasional didirikan sebagai sebuah organisasi nirlaba internasional di Dusseldorf, Jerman. Tugas dan fungsinya sebagai badan pengatur global gerakan Paralympic.

Dengan memberikan kesempatan yang sama kepada para penyandang disabilitas, Paralympic menjadi sebuah anugerah yang patut disyukuri. Sehingga hak setiap orang yang ingin menunjukan bakat dan kemampuannya di bidang olahraga akan tetap terjaga.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 03:09 PM | Show all posts
5 Fakta Menarik di Balik Paralympic 2018

Bernas.id - Ajang olahraga internasional Paralympic 2018 resmi dimulai di Pyeongchang, Korea Selatan pada Jumat (9/3). Tak kurang dari 670 atlet lintas negara berpartisipasi dalam ajang itu untuk memperebutkan 80 medali. Namun siapa sangka, ada fakta-fakta menarik di balik kemeriahan Paralympic 2018. Berikut lima di antaranya.

1. Kaki Palsu Buatan Mike Schultz

Mike Schultz adalah adalah salah satu atlet yang berkompetisi dalam Paralympic 2018. Juara snowboard asal Amerika Serikat itu dikenal dengan kaki palsu berteknologi tinggi yang dikenakannya. Uniknya, kaki palsu itu ia rancang sendiri di sebuah pabrik kecil yang berada di belakang rumahnya di St Cloud, Minnesota. Kaki palsu buatan Schultz juga dikanakan oleh sekitar 30 atlet lainnya

2. Tuan Rumah yang Miskin Gelar

Dalam sejarah Paralympic, Korea Selatan belum pernah memenangkan medali emas. Namun, negara itu bertekad menggondol setidaknya satu medali emas tahun pada Paralympic tahun ini. Untuk itu, Korsel menurunkan sejumlah atlet unggulan seperti Eui Hyun Sin dan Jae Rim Yang.

3. Kehadiran Pertama Korea Utara

Pada Paralympic 2018, Korea Utara mengirimkan untuk pertama kalinya mengirimkan kontingennya. Adapun Kontingen negara pimpinan Kim Jong Un itu terdiri dari dua peski yaitu Kim Jong Hyon dan Ma Yu Chol. Mereka ditemani oleh 18 pelatih dan ofisial. Selain itu ada juga empat atlet pemantau yang turut dalam kontingen tersebut. Kendati demikian, negara itu tetap menolak berbaris bersama tetangga sekaligus seterunya, Korea Selatan pada pembukaan Paralympic.

4. Salju yang Tak Selalu Turun

Meski diselenggarakan di musim dingin, salju tidak selalu turun sepanjang Paralympic. Hal itu tidak membuat panitia kehilangan akal. Mereka mempersiapkan skenario salju buatan mesin untuk memenauhi trek-trek pertandingan Paralympic. Untungnya pada Paralympic 2018 ini, salju tidakm berhenti turun hingga mencapai ketebalan lebih dari 20 sentimeter.

5. Maskot Beruang

Maskot resmi Paralympic adalah Bandabi, seekor beruang Asia berwarna hitam. Menurut Presiden IPC Sir Philip Craven, sosok beruang dipilih karena melambangkan kekuatan dan keberanian. Dalam helatan Pralympic 2018, akan ada beberapa Bandabi yang berpatoli di sejumlah venue untuk melayani aneka kebutuhan pemain dan penonton.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 08:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by laradelara at 2-9-2021 09:14 PM

Iolss dah type panjang2 siang tadi pastu hilang lak. Adoiiiii... Mana ada je lah ye


Fun facts:


1. Ada 2 jenis sukan yg mungkin kedengaran agak asing iaitu boccia & goalball. Ini kerana sukan ini tidak dipertandingkan di olympic & hanya ada di paralympic.


2. Boccia

Boccia ni apa? Cara mudah nk explain ialah sejenis sukan yg mcm petanque atau lawnball. Boleh dimain secara individu, berpasangan atau berkumpulan. Aimnya adalah untuk baling bola biru/merah sehampir mungkin dgn bola putih (jack). Pemenang ditentukan berdasarkan mata yg terkumpul. Lbih bnyk bola yg dekat dengan posisi jack, lebih banyak mata yg dapat dikumpul.


3. Goalball

Goalball pula adalah antara sukan paralympic yg tertua. Dimain secara berkumpulan dengan 3 ahli, bola dilantun ke arah pihak lwn yg akan berada di posisi defence.

Oleh kerana sukan ini melibatkan atlet yg mempunyai visual impairment, bola yg digunapakai mempunyai loceng di dalamnya bagi memudahkan atlet untuk mengesan keberadaan bola itu. Penonton jugak tidak dibenarkan sama sekali membuat bising bagi membolehkan atlet fokus pada bunyi lantunan bola.

Walaupun sukan ini untuk atlet paralympic, tapi goalball ini sebenarnya sukan yg agak ganas jugak. Pemain perlu defend bola pihak lawan menggunakan bdn dengan cara "throw urself to the floor" bagi menangkis bola yg dtg. Bola yg dilantun tu pun bukan perlahan ye. Ada yg mencecah kelajuan 60km per hour. Tiada sebarang gear keselamatan dipakai di bahagian muka. Hanya ada eyeshade yg digunakan bagi memastikan level playing field antara atlet. Kalau terkena bola tu, ngeri ooo


4. Acara larian bagi atlet dgn visual impairment

Runner yg ada visual impairment berlari dgn bantuan guide. Satu strap kecil diikat pada pergelangan tangan atau mana2 bhgian tgn runner & guide bagi membolehkan larian bersama dilakukan.

Rule penting bagi acara ini adalah guide tidak boleh menarik atau berlari lebih laju daripada runner. Tugas guide hanyalah utk berlari bersama runner bagi memastikan runner berlari di landasan yg betul & bukan memonopoli larian.

Yg tricky bagi acara ini adalah ketika di finishing line. Oleh kerana guide tidak boleh mendahului larian runner, guide perlu pastikan anggota bdn mereka berada di blkg runner ketika menamatkan larian & pada masa yg sama masih lagi mengekalkan momentum yg sama agar pace larian runner tidak terganggu. Ini antara momen yg menarik utk dilihat kerana pada waktu inilah skill & finesse larian runner & guide terserlah.

Sumber:

1. Paralympic.org
2. Observation sndri sbb iolss fanatik sukan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-9-2021 09:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau ada pic tokoh-tokoh, ahli sukan para cemerlang, 'jentera' merek guna, moment indah & gemilang dan pengiktirafan, boleh share

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 02:47 PM | Show all posts
Syd replied at 2-9-2021 09:08 PM
Kalau ada pic tokoh-tokoh, ahli sukan para cemerlang, 'jentera' merek guna, moment indah & gemilang  ...

Xboleh attach gambar, i pakai pc
Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 02:48 PM | Show all posts
8 fakta yang anda perlu tahu tentang Ziyad Zolkefli

1. Berusia 26 tahun, Ziyad menghidap masalah pembelajaran (intellectual impairment) dan ia dikenal pasti ketika beliau berada di bangku tadika.
2. Ziyad merupakan anak sulung daripada empat beradik.
3. Menurut portal Paralympic, Ziyad mula menceburi sukan ini sejak tahun 2008. Ia merupakan satu acara sukan yang wajib di sekolahnya.
4. Ziyad membuat kemunculan pertama dalam Kejohahan Paralimpik di London pada tahun 2012, dan ketika itu beliau berjaya memenangi pingat gangsa.
5. Beliau pernah memenangi pingat emas kategori F20 lelaki dalam Kejohanan Olahraga Dunia JawatanKuasa Paralimpik Antarabangsa (IPC) pada tahun 2013.
6. Selain itu, Wikipedia melaporkan, Ziyad turut raih pingat emas dalam Sukan Para Asia yang berlangsung pada tahun 2014.
7. Selepas kemenangannya dalam Kejohanan Dunia 2013, Ziyad diiktirafkan sebagai Atlet Paralimpik Negara Terbaik bagi tahun 2013 oleh Anugerah Sukan Negara.
8. Menurut ayahnya, Zolkefli, sebelum Ziyad menyertai Majlis Sukan Negara, beliau menjual kuey tiau di Jalan Tuanku Abdul Rahman, lapor Free Malaysia Today.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 03:21 PM | Show all posts
10fakta menarik paralimpik

1. Badminton dan taekwondo melakukan kemunculan pertamanya di Tokyo 2020.






2. Tokyo akan melakar sejarah sebagai kota pertama yang mengadakan Sukan Paralimpik untuk kali kedua, setelah menjadi tuan rumah acara tersebut pada tahun 1964.





3. Maskot Paralimpik untuk Tokyo 2020 disebut Someity, yang berasal dari someiyoshino, kategori bunga sakura yang terkenal, dan juga melambangkan ungkapan bahasa Inggeris iaitu "begitu hebat".



4. Satu Pasukan Paralimpik Pelarian yang terdiri daripada enam atlet akan bertanding di Tokyo 2020 dan akan diketuai oleh Chef de Mission dan Paralympia AS, Ileana Rodriguez, yang juga bekas pelarian. Dia bertanding dalam renang di London 2012.





5. Obor Paralimpik Tokyo 2020 dirancang untuk menggambarkan bentuk nyalaan. Lima api yang dihasilkan dari kelopak bersatu di tengah obor, menggambarkan kecemerlangan yang lebih hebat lagi.







6.Boccia dan bola gol adalah dua-satunya sukan dalam program Paralimpik yang tidak mempunyai rakan sejawat Olimpik.







7. Pal Szeker, atlet Hungaria menjadi atlet pertama setakat ini yang memenangi pingat Olimpik dan Paralimpik setelah memenangi emas dlm acara kerusi roda berpagar di Barcelona 1992. Dia telah memenangi gangsa di Sukan Olimpik Seoul 1988 sebagai pemain profesional sebelum mengalami kemalangan bas pada tahun 1991.









8. Sukan Paralimpik diasaskan oleh Sir Ludwig Guttmann, seorang doktor Yahudi yang melarikan diri dari Nazi Jerman ke England, di mana dia membuka pusat kecederaan tulang belakang di Stoke Mandeville Hospital. Pada foto di bawah, dia berpose dengan Yutaka Nakamura, yang dikenali sebagai Bapa Pergerakan Paralimpik di Jepun.





9. 'Sukan Stoke Mandeville' kemudian menjadi Sukan Paralimpik, yang pertama kali berlangsung di Roma, Itali, pada tahun 1960 yang menampilkan 400 atlet dari 23 negara.




10. Canoe dan triathlon membuat debut Paralimpik mereka di Rio 2016. Semasa Britain mendominasi kanu dengan tiga emas dalam enam acara, AS mengakhiri dengan kedudukan teratas dalam sukan terakhir berkat dua emas, satu perak dan satu gangsa.








Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 03:42 PM | Show all posts
10 fakta menarik paralimpik

1.Perenang AS Trischa Zorn adalah Paralympian yang paling 'mewah' dengan pingat iaitu 55 pingat, dimana 32 daripadanya adalah emas. Dia bertanding antara tahun 1980-2004.


2. Atlet sukan Para menembak Sweden adalah Paralympian lelaki yang paling banyak pingat, dengan 27 pingat, 17 emas. Dia membuat debut Paralimpik di Arnhem, Belanda, pada tahun 1980 pada usia 15, dan bersara di Rio 2016 pada usia 51 tahun, setelah bertanding di 10 temasya berturut-turut.




3. Paralympian tertinggi adalah atlet bola tampar Iran, Morteza Mehrzad. berketinggian 2.46m, dia adalah lelaki tertinggi kedua di dunia dan pemenang pingat emas di Rio 2016.




4. Dartchery, yang paling tepat digambarkan sebagai kombinasi antara anak panah dan memanah, pernah menjadi sebahagian daripada program Paralimpik. Ia bahkan merupakan salah satu daripada lapan sukan pada temasya perdana di Rom pada tahun 1960.


5. Dalam acara menembak senapang udara sukan Para, atlet menembak dengan bulleye yang hanya selebar 0,05 cm - yang besar seperti titik berhenti di halaman bercetak!




6. Atlet sukan Para menembak Australia Libby Kosmala adalah Paralympian tertua di Rio iaitu berusia 74 tahun. Kini telah bersara, Kosmala bertanding di 12 Sukan Paralimpik antara tahun 1972 dan 2016, memenangi 12 pingat dalam sukan ini (sembilan emas dan tiga perak) dan gangsa dalam renang.




7. Pelari dengan masalah penglihatan diikat bersama pembimbing/pemandu untuk memandu pelari dengan menggunakan tali kecil yang akan melekat pada lengan atau tangan mereka.




8. Pelari yang mengalami masalah penglihatan mesti selalu mengakhiri perlumbaan di hadapan pelari pemandu mereka.




9. pasukan bola keranjang kerusi roda wanita Jepun mencapai prestasi luar biasa ketika mereka mengalahkan Belanda untuk pingat gangsa di Sydney 2000. Ia adalah pingat pertama negara dalam sukan ini sejak Stoke Mandeville 1984.




10. Pemanah Sepanyol Antonio Rebollo adalah satu-satunya Paralympian yang menyalakan kuali Olimpik ketika dia melakukannya pada Majlis Perasmian Barcelona 1992 , ianya peristiwa yang tidak dapat dilupakan.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 03:53 PM | Show all posts
6 fakta menarik paralimpik

1. Pemain dibenarkan membuat dua pantulan bola dalam acara tenis kerusi roda.


\

2. Titik merah pada pakaian Judoka Paralimpik menandakan bahawa mereka adalah atlet B1, yang bermaksud mereka mempunyai ketajaman penglihatan yang sangat rendah dan / atau tidak ada persepsi cahaya.




3. Oleh kerana atlet dengan tahap penglihatan yang berbeza dapat bersaing dalam bola gol, semua pemain mesti memakai eyeshades untuk bertanding untuk memastikan pertandingan yang adil.




4. Tokyo 1964 mewakili contoh pertama penggunaan istilah Paralympics dalam dokumentasi rasmi.




5. Paralimpik dan Olimpik telah diadakan bersama di kota yang sama sejak Sukan Seoul 1988.




6. Walaupun pasukan dalam bola tampar Olimpik dipisahkan oleh jaring yang dinaikkan (masing-masing 2,43 m dan 2,24 m dari gawang untuk pertandingan lelaki dan wanita), bola tampar duduk dimainkan dari jaring bawah (1,15 m untuk lelaki, 1,05 m untuk wanita ).



Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 04:29 PM | Show all posts
10 FAKTA MENARIK PARALIMPIK

1. Ragbi kerusi roda pada mulanya digelar sebagai murderball kerana ketegangan mengetuk kerusi.


2. Tokyo 2020 akan menandakan detik bersejarah bagi sampan Para dengan penambahan kapal va'a untuk pertama kalinya di Paralimpik, bersama dengan acara kayak. Kayak didayung dengan dua pendayung, sementara va'a adalah kano penyangga yang memiliki ama (ponton kedua) sebagai pelampung penyangga dan digunakan dengan satu dayung .




3. Paralimpian Mesir di Rio 2016, Ibrahim Hamato yang tiada lengan bermain dalam acara pingpong memegang dayung di mulutnya untuk bertanding.




4. Legenda angkat berat paralimpik Sherif Osman dari Mesir mengangkat berat lebih dari 200kg, hampir empat kali berat badannya - bersaing dengan berat lelaki hingga 59kg- dan setara dengan 140 beg tepung.




5. Bola sepak 5-a-side dimainkan di padang berukuran 40m x 20m, dengan papan setinggi 1m berada di kedua-dua pinggir jalan untuk menjaga pemain dan bola kekal di dalam kawasan permainan.




6. Di acara memanah Para, atlet bersaing dengan busur recurve dan compound, yang mempunyai takal mekanikal dan alat pelepas. Busur kompaun bukan sebahagian daripada program Olimpik.




7. Peraturan penting dalam bermain bola tampar adalah bahawa pemain mesti duduk dan batang tubuh mereka - antara punggung dan bahu - mesti menjaga hubungan dengan lantai semasa bermain bola.




8. Rwanda menghantar pasukan bola tampar wanita pertama yang mewakili Afrika di Sukan Paralimpik Rio 2016. Setelah memenangi Kejuaraan Afrika 2019, mereka juga menempah tempat mereka di Tokyo 2020.




9.Setelah menjadi perenang tanpa kaki pertama yang layak ke Sukan Olimpik di Beijing 2008, Natalie du Toit bertanding di Paralimpik keduanya di China dengan meraih lima pingat emas dalam lima acara. Bintang Afrika Selatan itu bersara selepas London 2012 dengan 13 emas Paralimpik.




10. Sareh Javanmardi melakar sejarah dengan menjadi pemenang pingat emas wanita Iran yang pertama dalam acara menembak sukan Para di Rio 2016, memenangi P2 (pistol udara 10m wanita SH1), dengan cepat diikuti oleh P4 (pistol campuran 50m SH1).




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 04:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Ieqa140388 at 4-9-2021 04:42 PM

Selingan jap ye..

#proudmalaysian
Reply

Use magic Report

Post time 4-9-2021 05:33 PM | Show all posts
10 FAKTA MENARIK PARALIMPIK

1. Basikal tandem digunakan dalam berbasikal Para untuk atlet yang mempunyai masalah penglihatan,  penunggang depan dipanggil 'pilot' yang akan memandu jalan.




2. Satu perbezaan yang signifikan antara Paralimpik dan judo Olimpik adalah di Paralimpik, judoka mesti menggenggam lengan dan kerah lawan mereka dan bertahan sebelum perlawanan dapat dimulakan.




3. Pemain tenis kerusi roda Belanda, Esther Vergeer bersara selepas London 2012 dengan kemenangan 470 perlawanan yang luar biasa yang merangkumi lebih dari 10 tahun dan tujuh emas Paralimpik.




4. Ragbi kerusi roda mempunyai dua jenis kerusi roda - menyerang dan bertahan. Kerusi roda yang menyinggung mempunyai bumper bulat. Kerusi roda bertahan mempunyai bumper panjang yang menonjol dari depan untuk digunakan untuk menghentikan pergerakan pemain lawan.




5. Dalam boccia, sepasang kaliper ditetapkan pada jarak antara satu bola dan jack, maka jarak itu dibandingkan dengan jarak bola lain dari jack, untuk menentukan yang mana satu dari keduanya lebih dekat. Pengadil juga boleh menggunakan alat pengukur lain untuk memastikan hasil yang betul.




6. Juara paralimpik tenis meja lima kali Poland, Natalia Partyka adalah salah satu daripada beberapa atlet Para yang pernah bertanding di Olimpik ketika dia melakukannya pada tahun 2008, 2012, dan 2016.




7. Petrucio Ferreira dari Brazil (10.42 di T46 / 47) dan Kuba Omara Durand (11.40 di T12) menetapkan dua masa terpantas dalam perlumbaan 100m lelaki dan wanita, masing-masing.




8. Tappers adalah pembantu yang mengetuk kepala perenang dengan masalah penglihatan untuk memberi tahu mereka bila harus berpusing.


9. Legenda renang Paralimpik Daniel Dias akan bersara selepas Tokyo 2020. Pemain Brazil itu bertanding dalam tiga edisi Sukan Paralimpik dari Beijing 2008 hingga Rio 2016, dengan mengambil 24 pingat - lebih banyak daripada perenang Para lelaki lain dalam sejarah.




10. Bola sepak 5-a-side dimainkan tanpa melempar masuk bola dan tidak ada peraturan offside.





















Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2021 11:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Natalie Du Toit merupakan atlet renang jarak jauh dari Afrika Selatan yang menjadi pembawa bendera negaranya dalam dua kejohanan iaitu Paralimpik dan Olimpik pada tahun 2018. Beliau adalah atlet pertama yang berbuat demikian.

Maaf Bam Syd, lambat naw hantar trivia. Busy selain line tenet yang mengecewakan.
Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2021 11:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by AnnaSendin at 7-9-2021 11:22 PM

Trischa Zorn, atlet renang dari USA merupakan atlet paralimpik paling berjaya. Beliau yang cacat penglihatan telah memenangi 55 buah pingat sepanjang penglibatannya dalam sukan paralimpik. Pada Kejohanan Paralimpik Seoul 1988, beliau menyapu semua pingat emas untuk semua acara renang yang dipertandingkan. Lebih mengagumkan, beliau juga memecah rekod dunia untuk semua acara tersebut. Hebat naw!

Tayah susah2 nak beratur dekat kedai emas uols.
IMG_20210907_231823.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2021 11:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Atlet pingpong dari Poland bernama Natalia Partyke menjadi atlet paralimpik termuda menyertai kejohanan paralimpik 2000 itu pada usia 11 tahun. Pada tahun 2004, beliau menjadi pemegang pingat emas termuda acara pingpong.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2021 11:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Tokyo menjadi bandar pertama menjadi hos untuk 2 kejohanan paralimpik iaitu 1964 dan 2021.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:50 AM | Show all posts
10 FAKTA MENARIK SUKAN PARALIMPIK

1. Dalam powerlifting, setiap pengadil mengendalikan lampu putih dan merah, dengan dua warna ini masing-masing mewakili "lift yang baik" dan "tidak ada lift". Seorang atlet mesti mendapat sekurang-kurangnya dua lif yang baik untuk percubaan mereka untuk mengira hasilnya.


2.Brazil tidak pernah kalah dalam bola sepak 5-a-side di Paralimpik sejak debutnya di Athens 2004.




3. Beberapa atlet Para juga merupakan pekerja kesihatan dan telah berada di garis depan untuk memerangi wabak COVID-19. Juara mendayung Belanda dan doktor Annika van der Meer, Paralimpian tenis meja Britain dan doktor junior Kim Daybell dan perenang Venezuela Para dan doktor Genesis Leal adalah beberapa yang telah berlatih dan bekerja lebih masa menyelamatkan nyawa.




4. Dalam sukan, roda depan setiap kerusi roda pelumba mesti bersentuhan dengan tanah di depan garisan permulaan pada permulaan perlumbaan.




5. Sejumlah rekod atlet wanita akan bertanding di Tokyo Paralympic Games. Sekurang-kurangnya 40.5 peratus daripada semua atlet adalah wanita, menurut Kriteria Kelayakan IPC. Ini setara dengan 1,782 atlet, peningkatan pada 1.671 wanita yang bertanding di Rio 2016 (38.6 peratus).


6. Rowing membuat debut Paralimpiknya di Beijing 2008, dengan empat pasukan campuran Itali menyebabkan kekalahan besar pertama. Mereka belum mencapai podium Kejuaraan Dunia pada tahun-tahun menjelang temasya tersebut. Namun, kru terdiri daripada Paola Protopapa, Luca Agoletto, Daniele Signore, Graziana Saccocci dan cox Alssandro Franzetti menewaskan juara dunia Jerman dan naib juara Britain untuk mengambil emas di tanah Cina.


7. Dalam perlumbaan kerusi roda, atlet dianggap telah menamatkan perlumbaan apabila bahagian tengah roda depan pelumba mencapai garisan penamat.




8. Selebriti Aretha Franklin, Carly Simon, Liza Minnelli, dan Hall & Oates semuanya tampil di Majlis Perasmian Paralimpik Atlanta 1996.


9. Coldplay, Rihanna dan Jay-Z tampil di Majlis Penutupan Paralimpik London 2012.



10. Algeria melakar sejarah di Paralimpik 2016 sebagai pasukan bola keranjang kerusi roda wanita Afrika pertama yang bermain di Sukan tersebut.





#sorry tt i pon xperasan salah thread

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-9-2021 12:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Ieqa140388 replied at 9-9-2021 10:50 AM
10 FAKTA MENARIK SUKAN PARALIMPIK

1. Dalam powerlifting, setiap pengadil  ...

Join trivia lagenda-lagenda gak yerrr

https://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=1270568&mobile=2
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list