Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
12Next
Return to list New
1175
View
23
Reply

PARALIMPIK: Tokyo mungkin penampilan terakhir Dik Wan

[Copy link]

Author: Syd    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 21-8-2021 07:24 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
PARALIMPIK: Tokyo mungkin penampilan terakhir Dik Wan

Syafiq Aznan
syafiq.aznan@bh.com.my
August 21, 2021 @ 2:04pm


KUALA LUMPUR: Sukan Paralimpik 2020 di Tokyo mungkin menjadi penampilan terakhir buat jaguh pecut para negara yang juga juara bertahan bagi acara 100 meter (m) T36, Mohd Ridzuan Puzi.

Justeru, ketua jurulatih olahraga para negara, R Jeganathan mengharapkan anak buahnya itu dapat menutup kempen di Tokyo dengan senyuman sekalipun sedar bakal berdepan cabaran sengit dalam mempertahankan pingat emas yang dimenanginya di Rio itu.

"Dik Wan adalah antara atlet paling senior pada temasya kali ini dan pencabar utamanya lebih muda seperti atlet dari Australia, James Turner dan atlet dari China, Yang Yifei. Dik Wan pun sekarang berada pada ranking keempat dunia.

"Tetapi saya yakin dia tidak akan pulang tangan kosong dan sekurang-kurangnya akan membawa pulang pingat juga, cuma tidak tahu apa warnanya nanti," katanya.

Sebagai rekod, Ridzuan muncul atlet para pertama negara yang merangkul pingat emas di Sukan Paralimpik selepas melakukancatatan 12.07 saat pada temasya di Rio 2016.

Dalam perkembangan sama, Jeganathan mengakui persiapan untuk ke temasya kali ini perlu dilakukan dengan cara berbeza selepas mengambil kira faktor usia Ridzuan yang tidak memungkinkan untuk mengharungi latihan seperti ke Rio, lima tahun lalu.

"Sesi latihan pun tidak lagi boleh (dibuat) seperti dahulu kerana dia sudah berusia, ototnya sudah mengeras dan tegang. Tetapi saya tahu dia akan tetap memberikan yang terbaik untuk negara.

"Tekanan itu memang ada kerana kita memiliki reputasi tinggi dalam melahirkan juara dunia. Kita akan menjadi tumpuan dan ini antara cabaran yang perlu kita lalui di Tokyo," katanya.

INFO
Nama: Mohd Ridzuan Puzi
Tarikh lahir: 27 September 1987 (33)
Tempat lahir: Padang Besar, Perlis
Tinggi: 1.68m
Sukan: Trek dan padang
Kategori: T36 (celebral palsy)
Acara: Pecut

Pencapaian:
Sukan Paralimpik -
Rio 2016 - Emas 100m

Kejohanan Olahraga Para Dunia -
Doha 2015 - Emas 100m
London 2017 - Perak 100m

Sukan Para Asia
Incheon 2014 - Emas lompat jauh, perak 100m dan 200m
Jakarta 2018 - Emas 100m, 400m dan lompat jauh
ko20_1629526228.jpg

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 01:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah dan terima kasih dekwan in advance! Dah banyak harumkan nama negara, pingat emas di doha dan rio. Dan financially, heols dah secured pun. Dapat sejuta dan pencen 5 ribu kan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
semoga berjaya, insyaAllah doa saya bersamamu dik

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 02:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Merasa jugak gold peringkat olimpik. Jasa mu dikenang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak sabar nak tgk paralimpik kali ni. Ada pingat ke takda kita boleh paham la faktor usia ni. Huhuhu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 03:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku xtau nama dia tapi aku ada tgk dia dlm YouTube....lagu standing in the eyes utk sukan paralimpik rasanya...dia berlari tapi dlm senyuman suka sgt

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 03:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih krn tlh m'harumkan nama negara. Selamanya anda & atlet para yg lain menjadi kebanggaan Malaysia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 04:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Good luck untuk semua atlet paralimpik.
Harap ada lagi kilauan pingat dari team malaysia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 04:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah dikwan kerana mengharumkam nama negara!!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 04:36 PM From the mobile phone | Show all posts

Menang atau tidak, kami sentiasa menyokong Dik Wan..do your best Dik Wan!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 04:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Dikwan yang sentiasa bersikap positif. Semoga dikwan berjaya di sukan paralimpik nanti.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 05:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah dan syabas dikwan

Terima kasih kerana mengharumkan nama Malaysia....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 05:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Emas di paralympic
Hampir terlupa Malaysia pnh mng emas

Pape pun gudluck to dikwan
Hr ape die turun ye
Dgn masa

Btw opening 25.8 rabu ni kn
Jam 8 mlm ke


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 05:46 PM From the mobile phone | Show all posts
All the best Dikwan.
Apepun result, kami tetap bangga dgn kamu

Terima kasih mengharumkan nama negara. Bukan semua org mampu tau.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 06:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga berjaya Dik Wan just do your best! We will always support you no matter what!!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 06:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Sgt talented ye lompat jauh pun sapu dlu.. apapun dekwan da sgt membanggakan mlaysia.. arap imbuhan pun setimpal dengan pengorban usaha dan kejayaan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 06:15 PM | Show all posts
good luck dik wan ... whatever happens in tokyo, u r still an outstanding human being ...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 06:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Good luck and all the best

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 06:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedih pulak baca, ni gelanggang terakhir Dik Wan. Rakyat Malaysia jom ramai2 doa untuk atlit kita

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2021 06:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Harapkan paralimpik ni je la utk gapai pingat emas...kalo.olimpik kita cuba 4 thn lg...wahaha
Apapun tahniah pd semua atlit2 para walopon org diskriminasi anda tp kamu semua buktikan x sempurna bkn alasan utk capai impian dan harapan rakyat malaysia...iols bangga dan waiting for their action...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list