Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1641
View
21
Reply

[Tempatan] Kelantan mohon total lockdown 7 - 20 Mei 2021

[Copy link]

Author: Voyagers       Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-5-2021 04:09 PM | Show all posts |Read mode

Kelantan mohon ‘lockdown’ sekali lagi?
N Faizal Ghazali

Diterbitkan 4 May 2021, 4:04 pm
Dikemaskini 4:06 pm
A+
A-
Selepas permohonan pertama ditolak, kerajaan Kelantan dikatakan mengulangi permohonan untuk melaksanakan ‘lockdown’ atau perintah kawalan pergerakan (PKP) yang ketat seperti mana PKP 1.0.

Langkah itu dikemukakan kepada kerajaan pusat dalam usaha mengekang penularan Covid-19 di negeri itu yang dilihat membimbangkan.

Menurut sumber, kerajaan negeri sebelum ini sudah membuat permohonan bagi tujuan itu, namun ia ditolak kerana dikhuatiri memberi impak besar terhadap ekonomi pelbagai pihak.


"Tetapi disebabkan keadaan Covid-19 di Kelantan semakin membimbangkan sejak beberapa minggu lalu sehingga fasiliti di hospital serta pusat kuarantin dan rawatan Covid-19 (PKRC) kritikal, Kelantan memohon untuk kali kedua beberapa hari lalu.

"Berdasarkan rayuan yang dibuat, Kelantan memohon ia dilaksanakan selama dua minggu iaitu sekiranya bermula pada Jumaat ini iaitu 7 Mei, ia akan berakhir pada 20 Mei.

"Setakat ini, rayuan yang dibuat belum mendapat maklum balas dan bergantung kepada kerajaan pusat untuk memutuskan sekali gus mengumumkan perkara itu sekiranya ia setuju dilaksanakan," katanya sumber yang enggan dikenali ketika dihubungi, hari ini.

Sebagai rekod PKP 1.0 membabitkan penguatkuasaan yang ketat terhadap pergerakan orang ramai dan hanya sektor yang terlibat dengan keperluan utama sahaja dibenarkan beroperasi.

Sementara itu sumber berkata, permohonan untuk memperketatkan PKP itu diangkat Majlis Keselamatan Negara (MKN) Kelantan selepas perbincangan bersama kerajaan negeri.

Katanya, permohonan itu terpaksa diambil memandangkan hanya pendekatan sedemikian dianggap paling sesuai untuk memutuskan rangkaian Covid-19.

"Kelantan sudah lebih dua minggu melaksanakan PKP namun sehingga kini kes Covid-19 tidak menunjukkan penurunan kerana hampir semua sektor ekonomi beroperasi seperti biasa.

"Dengan pelaksanaan ‘lockdown’, ia seperti pelaksanaan PKP 1:0 dengan tidak kesemua sektor dibenarkan beroperasi selain pergerakan lebih terhad berbanding sekarang," jelasnya.

Sementara itu, Malaysiakini sedang mendapatkan pengesahan daripada kerajaan negeri berhubung perkara itu.


https://www.malaysiakini.com/news/573314

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 4-5-2021 04:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Buat la selama mana pun, tp kalau sskjp ni asal uplift je lockdown, masing2 berlumba2 kluar negeri gi sana sini, buat kenduri kendara...sudahnya kes naik balik...bukan kt sskjp je, kt semua negeri yg diorg suka ziarah
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 05:29 PM From the mobile phone | Show all posts
mmg patut buat pon. pkp skrg cam tahik je sop, dgn sskjp takleh manja2 weyy, kerah peda orang panggil. pkp 1.0 ada jugak tolol 3-4 ekor bertandang jumpa parents aku, mujur bukan pembawa je. kalau pembawa pastu jangkit kat parents aku, aku gi bako je rumah dia
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 05:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Banyak ke duit nk bg bantuan
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 05:49 PM From the mobile phone | Show all posts
putericahaya999 replied at 4-5-2021 05:44 PM
Banyak ke duit nk bg bantuan

Ajar rakyat makan nasi lauk telur hari2..ajar tanam sayur sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 05:51 PM | Show all posts

boleh mintak ore kelate derma mungkin, kita ada hajjah lofa, tokbida, founder2 produk timbang kilo
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 05:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Sibuk nk kisah kelate negeri kau 600-1k setiap hari bila nk mampusnya..weoll happy jah makan colek seafood dgn sos thai hijau
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 05:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Alahai sampai ke tahap memintak bagai bagi jela..bodoh federal,mkn neh pun.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 05:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Orix replied at 4-5-2021 05:51 PM
boleh mintak ore kelate derma mungkin, kita ada hajjah lofa, tokbida, founder2 produk timbang kilo

Ada merit ke bg bantuan
Xleh nok nyohor ore royak
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 06:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Tapi istilah total lockdown ni...level pkp 1.0pun bukan org kata .total lockdown mcm kt europe,china aritu mmg total lockdown erti kata sebenar .
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 06:00 PM From the mobile phone | Show all posts
mrsamz replied at 4-5-2021 05:49 PM
Ajar rakyat makan nasi lauk telur hari2..ajar tanam sayur sendiri

Mana dang dah.... sibuk nk pkp pkp
Xkreatif langsung
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 06:12 PM From the mobile phone | Show all posts
famri7 replied at 4-5-2021 05:54 PM
Sibuk nk kisah kelate negeri kau 600-1k setiap hari bila nk mampusnya..weoll happy jah makan colek s ...

dah yg mintak pun gomen kelate. hadap je laaaaa.
boleh la mkn colek puas2 ms total lockdown
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 08:10 PM | Show all posts
nak total lockdown kena hulur bantuan cash kpd golongan tertentu. Dlm keadaan sekarang ni, fiskal kerajaan tak dapat nak nolong
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 08:15 PM From the mobile phone | Show all posts
2018



2021..
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 09:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Dkt kelantan ni aku geram jgk...kes naik pun korang jgk yg lulus perhimpunan bdk2 pondok ngan tahfiz hr tu..abes segala pondok dlt kelantan kena...pastu acah nk salahkan rakyat xpatuh sop...hareyyyyy betul la..
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:13 PM | Show all posts
Ku pk pk pkp sampai tua
Diri miskin siapa yang mau
Sabarlah sabar, tunggu dulu
Belum tentu orang tak mau

Dunia belum, kiamat
Panjang umur ada jodoh
Banyak gadis, pilihan
Banyak janda, uik-uik
Dunia belum kiamat
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:21 PM From the mobile phone | Show all posts
alesandra replied at 4-5-2021 06:00 PM
Tapi istilah total lockdown ni...level pkp 1.0pun bukan org kata .total lockdown mcm kt europe,china ...

Europe n China lagi ketat dari malaysia nyer pkp1.0?
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 11:02 PM From the mobile phone | Show all posts
exclusive_vvip replied at 4-5-2021 10:21 PM
Europe n China lagi ketat dari malaysia nyer pkp1.0?

EU punya tak seketat PKP 1.0 kita. Kawan aku sekarang dok kat German. Dia yang bagitau. Tapi China punya memang gila punya ketat.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 11:28 PM | Show all posts
Eloklah kelantan tu PKP ketat.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 11:38 PM From the mobile phone | Show all posts
dubuk replied at 4-5-2021 10:13 PM
Ku pk pk pkp sampai tua
Diri miskin siapa yang mau
Sabarlah sabar, tunggu dulu

Uik uik tu haper
Mcm cute je
Nk plk siap buat gaya mcm shin chan nari2

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list