CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123Next
Return Post new threads
Show: 5652|Reply: 72

Kalau isteri memaki hamun suami yg hampeh tu dikira nusyuz ke?

[Copy link]

Rank: 4

Post on 26-1-2012 09:34 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Kalau ade suami, tp berkira dari segi duit, tenaga dan masa dgn keluarga. Tak reti nak menghargai isteri,,pastu bila isteri pun marah lalunmenghamburkan kata2 kesat sbb terlalu marah,,isteri tu dikira nusyuz ke? Tompanggg lalu dan tompang tanyeee...lagi satu laki tu pun suka menghina isterinya..contohnya
1) kalau aku tak kawin dgn kau,,takde sape nak kau!
2) memukul isteri suka2 hati mak bapak dia je
3) dah la isteri yg menyapot anak2
4) laki tu pulak suka melepak dgn kwn2 kdg2 pagi2 buta baru balik,,walhal isteri tgh tunggu masa je nak beranak..

Patut tak laki tu kena maki? Baru pdn muka
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 26-1-2012 10:13 PM |All posts
Minta cerai je...daripada buat dosa maki hamun laki....dah laki yg jenis tak guna pulak tu...
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 26-1-2012 10:18 PM |All posts
Reply 1# MasakLemaK


   Kalau masing masing saling maki hamun sampai bila nak selesai? masing masing panas lagi mengeruhkan keadaan.
Seeloknya seorang tu panas seorang tu sejuk. Supaya jadi normal. Kalau masih sayangkan ikatan tu masing masing berubah la.
Suami, dekatkan diri pada Allah. Isteri pun peliharalah hubungan dengan tuhan juga. Suami sabar, isteri pun kena bersabar jika ada salah satu pihak yang "panas".

Dan kalau sudah tidak sayangkan ikatan tu, tak bahagia..bercerai saja. Tiada guna teruskan hubungan suami isteri tu kalau saling sakit menyakiti. masing masing panas..lama2 terjadi kes bunuh. Tak ke naya? maka fikir la ekk
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 26-1-2012 10:18 PM |All posts
tinggalkan aje..

ciri2 yg disebut tu pun mmg x de quality seorg suami yg baik terhadap isterinya...
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 26-1-2012 10:20 PM |All posts
memaki ni saja nak puaskan hati sendiri jer..tapi masalah tetap sama juga. tidak akan pernah selesai..
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 26-1-2012 10:33 PM |All posts
Post Last Edit by cmf_blingblings at 26-1-2012 22:35

Aku kalau marah tahap maksima mmg suara tak keluar....DIAM aja...masa tu jgn sesiapa berani nak menegur, alamat ada yg nak makan selipar jamban atau tidur kat halaman umah...tak pun awal-awal lagi aku dah bg warning...I am not in the mood...tapi aku jarang nak marah tak tentu hal...

Aku susah nak bg komen pasal masalah TT ni sbb laki aku tak ada sama sekali macam peel laki TT. Macam mana nak cakap ya....adehhhh, benda liat bg nafkah dan kerja rumah ni bermula dr azali, akar umbi, didikan ibu bapa dia...juga bermula dari diri kita sendiri.

Contohlah ya, ada lelaki yg tak akan sama sekali masak, ada pula yg tak mungkin nak menyidai kain baju kat luar rumah dan ada pula yg tak akan kemas rumah dan lipat kain baju...peel lelaki tak sama beb.

Jadi kau kena perhatikan apa jenis kerja rumah yg dia suka buat dan kau suruh buat yg itu aja. Dari segi gaji dan perbelanjaan kita kena tengok sejak kita kahwin siapa support siapa? Gaji kita dengan dia siapa yg paling banyak? Banyak benda yg kita hanya tahu nak bebel tp tak tahu nak cari jln utk selesaikan masalah yg ada.

Gaduh....dlm r/tangga mana ada tak gaduh tapi kalau suami kuat kau kena lembut, kalau dia senyap kau kena loud. Api dengan api mana nak padam? Kalau dia api kau jadi tanah, baru r/tangga jadi cool. Kalau dia tak bg nafkah kau jgn masak utk dia, suruh dia beli makanan sendiri. Kalau dia tanya cakap duit awak tak kasi....buat bodoh je...

Nak didik suami, kau kena didik dari hari pertama jd suami isteri. Duit makan minum, duit rumah dan lain-lain yg basic. Biar dia rasa tanggungjawab tu. Yg nak berlebih tu kau nak keluar duit terpulanglah..

Tak payahlah maki hamun laki, berdosa tu, guna akal yg Tuhan bagi, ni malam Jumaat ni lagi tak dapat berkat
http://blingblingsstories.blogspot.com/
Reply

Props Report

Post on 26-1-2012 10:48 PM |All posts
maki suami kira nusyuz??  ntah..aku x tahu..

yg aku nak tahu..yang no 1 tu....


betul ke?
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 26-1-2012 11:07 PM |All posts
maki suami kira nusyuz??  ntah..aku x tahu..

yg aku nak tahu..yang no 1 tu....


betul ke?
lavapanas Post at 26-1-2012 22:48
aku rasa macam pernah dengar ayat tu dr mulut seseorg....tapi org tu main-main gaduh dengan bini dia...sbb bini dia asyik kutuk Ramlah Ram, puji-puji pulak Rahim Maaruf .... laki dia nyampah keluar ayat tu.
http://blingblingsstories.blogspot.com/
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 27-1-2012 11:00 AM |All posts
Kalau ade suami, tp berkira dari segi duit, tenaga dan masa dgn keluarga. Tak reti nak menghargai is ...
MasakLemaK Post at 26-1-2012 21:34



drp dok continuosly maki laki hang, lebih baik hang pi pejabat agama, buat aduan dan act on it..
mmg la bila emosi dah out of kontrol dan setan dok berjoget dlm kepala hang, semua ayat-ayat vulgar akan
keluar...tu dah kira tolak markah tu...

so, aku suggest, which terpulang pada hang la kan;
1. pi buat aduan dulu kat pejabat agama
2. pi ses kaunseling kalau perlu
3. tiap kali hang rasa nak maki atau nak meletop..pi amik wuduk dulu, it should 'cools' you down

by the way...belajaq mcm mana nak control your emotion, ok...insyaallah
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 27-1-2012 11:33 AM |All posts
nusyuz bermaksud derhaka....
enggan tidak menurut perintah dan kemahuan suami...
-jauhkan diri drpd somi
-meninggalkan somi
-enggan berpindah bersama somi tanpa sbb2 yg sah mengikut hukum syarak
itu yg aku tahu lah...
pada aku tak payahlah nak maki-maki somi...
buat menambahkan dosa jea....
kalau sampai kena belasah takkan nak terus diam aje....
pergi lah buat report kat balai polis...
nak tunggu ape lagi...dah tahu bini nak beranak
takkan tak reti2 nak ubah perangai....
jalan terbaik....bawalah haluan masing2...
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 27-1-2012 12:11 PM |All posts
perlu ke memaki hamun suami walau dia hampeh sekalipun?
tak fomfuan la gini
Oh Tuhan tolonglah aku...
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 27-1-2012 12:34 PM |All posts
erm..kalo dah x sanggup dah x tahan bersama somi baik brpisah je la...drp banyak makan hati..saket wooo...
tp sebelum tu bwk berbincang la..ape masalah sbenarnye..manataw boleh perbaiki..
xpayah la nk memaki2 nie x kemana jgk..masalah ttp ada..tambah dosa ada la taw..
tp kalo masih x berubah..pandai2 la yek..
sayang rain..lulu..bubu.....
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 27-1-2012 12:37 PM |All posts
Reply 1# MasakLemaK


    keredhaan anak ada pada redha kedua org tua (walopun org tua hampehhhh)..
syurga istri adalah pada somi (walopun somi hampehhhh)..

tapi Islam tak zalim, ada penyelesaian utk istri tersepit mcm ko..
apa yg ko leh buat, tuntut fasakh.. sebab somi gagal kasi nafkah + DERAAN FIZIKAL/MENTAL..

dari duk maki tambah dose, baik ko biar somi plak kurangkan dose dia ngan melepaskan ko..
welcome to the unreal world, for what you choose is predetermined below your own conscious mind
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 27-1-2012 01:11 PM |All posts
Reply  MasakLemaK


    keredhaan anak ada pada redha kedua org tua (walopun org tua hampehhhh). ...
ParinAmat Post at 27-1-2012 12:37
sila terangkan maksud dan kategori suami yg ampehhhhh.....
http://blingblingsstories.blogspot.com/
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 27-1-2012 01:15 PM |All posts
Reply 14# cmf_blingblings


    ntahla acik..
hampeh atau tidak.. kita sbg istri yg kena menilai..

dari penceritaan tuan rumah, sesungguhnya somi beliyau adalah hampehh..
tapi hampehnya somi tak penah bagi apa2 lesen utk istri bersikap kurang ajar dgn memaki somi..
sbgmana somi tak penah ada apa2 lesen utk membantai istri..
welcome to the unreal world, for what you choose is predetermined below your own conscious mind
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 27-1-2012 01:23 PM |All posts
aku rasa macam pernah dengar ayat tu dr mulut seseorg....tapi org tu main-main gaduh dengan bini dia...sbb bini dia asyik kutuk Ramlah Ram, puji-puji pulak Rahim Maaruf .... laki dia nyampah keluar ayat tu.
cmf_blingblings Post at 26-1-2012 23:07

old school punya org nihh........
skrg ni kalo kutuk2 Selena Gomez, puji2 Justin Bieber maka siaplah............{:4_241:}
Lu duduk diam2 la bai.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 27-1-2012 01:39 PM |All posts
KALU DH SAMPE MCM TU BKN SETAKAT LEH DIMAKI JEK TP BTGNYER PUN KO LEH POTONG MASE DIER TIDO.
AKU SGT MENGHARGAI AIR!
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 27-1-2012 02:40 PM |All posts
Reply 17# plainjane


    nape kena potong batang?
bukan telinga ke, kaki ke..

nape mesti melibatkan kemaluan?
welcome to the unreal world, for what you choose is predetermined below your own conscious mind
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 27-1-2012 02:42 PM |All posts
hhmm... by the way... pakai protection bulih tak pas ni.. jgn nk beranak2 lagi... udah tau idop tak tentu arah... ader laki cam gitu... bukan bermaksud kita ni boleh meninggi suara... contohnye la kan... kalau ade yg mengikuti tread aku sblum2 ni... adik aku sorang ni... idop mmg susah... bukan tak nk keje... tp keje yg tak nk dia.. huhuhu... so bini dia ni bersabar, bersabar dan terus bersabar... at last... bininye berhempas pulas kumpul duit tanpa pengetahuan si suami... bini nye gi daftar sendiri kat SSM buat company enterprise... carik duit bukan byk pon... lam 2k je... pastu buat company profil... buat la segalanya... masa bday laki dia baru2 ni... dia bentangkan semua kerja kerja yg dah buat berbulan2 dulu....

dia cume mintak suami nye paham keadaan ekonomi yg tak menentu... mintak suami nye buat bisnes yg da dirancang... punya terharu, sedih macam2 ade.. (masa tu aku ada...) so skang suami nye keje sendiri.... jadi sub contraktor... carik kontrak / tender pon bini nye yg carik... bg bini nye... asalkan suami dia bekerja...

ehhh citer aku ni ader kene mengena ke????

by the way... aku cume merasakan... ader cara untuk bagi

1) statement ni tak terkeluar lagi  " kalau aku tak kawin dgn kau,,takde sape nak kau! "
2) memukul isteri suka2 hati mak bapak dia je - mungkin dia pukul ader sbb.... sbb bini kuat sgt bebel kot...atau tak reti bersyukur
3) dah la isteri yg menyapot anak2 - mcm mana bini leh support anak2... sure tak de usaha bini untuk bg si suami yg support anak2...
4) laki tu pulak suka melepak dgn kwn2 kdg2 pagi2 buta baru balik,,walhal isteri tgh tunggu masa je nak beranak.. (melepak ngan member tidak bermakna dia lupe bini kat umah... bini tgh ngandung sensitip lebih nih)
lam ati ader taman....
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 27-1-2012 02:48 PM |All posts
Apa Itu NUSYUZ..?

DEFINISI
Nusyuz membawa maksud suatu tindakan yang dilakukan oleh isteri yang dianggap menentang kehendak suami dengan tidak ada alasan yang munasabah menurut hukum syarak. Tindakan itulah dikira durhaka.

Secara umum, Nusyuz adalah bermaksud ※maksiat* perempuan terhadap suaminya tentang hak yang diwajibkan ke atasnya (menunaikan) yang disabitkan melalui akad nikah.
Nusyuz pada isteri bererti isteri itu meninggikan diri. Bermaksud, isteri tersebut tidak patuh kepada suaminya atau boleh juga disebut isteri derhaka.
Dalam kitab fikah dijelaskan hukum ke atas isteri yang nusyuz atau derhaka. Mengikut Mazhab Syafie isteri hanya akan mendapat hak nafkahnya apabila dia bersedia menyerahkan diri kepada suaminya.
Jika terbukti dan disabitkan bahawa seseorang isteri itu telah melakukan sesuatu yang menunjukkan keingkaran kepada suaminya maka gugurlah haknya untuk mendapat nafkah.

TANDA-TANDA ISTERI NUSYUZ
Di bawah ini dinyatakan beberapa gambaran yang menandakan seorang isteri itu nusyuz :

1. Suami telah menyediakan rumah kediaman yang sesuai dengan keadaan suami, tiba-tiba isteri tidak mahu berpindah ke rumah itu, atau isteri meninggalkan rumah tanpa izin si suami.

2. Apabila kedua suami tinggal di rumah kepunyaan isteri dengan izin isteri kemudian suatu masa isteri mengusir atau melarang suami memasuki rumah tersebut.

3. Apabila isteri musafir tidak bersama suami ataupun bukan bersama muhramnya (orang yang hram berkahwin dengannya) walaupun perjalanan yang wajib seperti pergi menunaikan ibadat haji, kerana perempuan yang musafir tanpa diiringi suami atau muhrimnya dianggap sudah melakukan satu perkara yang salah (maksiat).

4. Apabila isteri bermuka masam atau pun ia memalingkan muka, bercakap kasar dan sebagainya sedangkan suami berkeadaan lemah lembut, bermanis muka dan sebagainya.

LANGKAH 每 LANGKAH UNTUK MENGATASI MASALAH NUSYUZ
Berikut adalah langkah 每 langkah yang perlu dilakukan oleh suami agar menjadikan kehidupan suami isteri bahagia :

1. Pihak suami wajib memberi didikan agama dan tunjuk ajar supaya mereka menjadi wanita yang solehah.

2. Suami isteri perlu mengetahui dan memahami tanggungjawab masing 每 masing dan mengelakkan perasaan kurang puas hati di antara satu sama lain.

3. Suami isteri hendaklah menjalankan tanggungjawab masing 每 masing terhadap keluarga dengan penuh ikhlas dan amanah.

4. Suami isteri perlu peka terhadap keperluan bersama supaya tidak timbul perasaan rasa tidak puas hati.

5.Pihak suami perlu memberi penghargaan dan mengucapkan terima kasih ke atas pengorbanan isteri dalam urusan rumah tangga.

6. Pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga, perlu memastikan memilih jodoh daripada lelaki atau wanita yang beriman.

PERKARA-PERKARA YANG PERLU DILAKUKAN APABILA ISTERI NUSYUZ
Apabila suami melihat tanda-tanda yang menunjukkan isterinya itu nusyuz, hendaklah suami itu :

1. Menasihati dengan cara yang baik dan menerangkan kepadanya bahawa nusyuz itu adalah salah dan dikutuk oleh Allah serta memberitahunya bahawa isteri yang nusyuz boleh dipotong atau tidak diberi sara hidupnya, firman Allah :

Ertinya : Isteri yang kamu takuti kedurhakaan mereka, maka berilah nasihat kepada mereka.

(Surah An-Nisa: ayat 34)

2. Jika nasihat itu tidak sedikitpun memberi kesan, maka hendaklah suami meninggalkan dari keseketiduran dengan isteri tersebut, sebagaimana firman Allah :

Ertinya : Dan tinggalkan dari seketiduran dengan mereka.

(sambungan ayat 34 surah An-Nisaa*)

Dari ayat ini dapat difahamkan bahawa Allah menyuruh suami-suami meninggalkan dari seketiduran sahaja, bukan meninggalkan percakapan, kerana meninggalkan percakapan lebih dari tiga hari adalah haram, bukan sahaja terhadap isteri-isteri malah terhadap orang lain juga berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

Ertinya : Tidak halal bagi seseorang muslim tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari tiga hari. Maksudnya, ialah bila berjumpa di antara satu sama lain, tetapi kalau tidak bertemuan, tidaklah diharamkan walaupun tidak bercakap bertahun-tahun lamanya.

3. Jika tidak seketiduran pun tidak memberi apa-apa kesan, malah isteri tersebut terus nusyuz, maka diharuskan bagi pihak suami memukul isteri tersebut dengan syarat pukulan itu tidak sampai mencederakan atau melukakan sebagaimana firman Allah :

Ertinya : Dan pukullah mereka (isteri).

(Sambngan ayat 34 surah An-Nisa)

Dalam peringkat yang akhir ini, harus dilakukan oleh suami sekiranya difikirkan dengan cara ini akan memberi kesan. Sebaliknya kalau difikirkan tidak akan memberi kesan, maka tidaklah harus dilakukan. Dalam hal ini, suami mestilah berhati-hati , supaya tidak terpukul di tempat-tempat yang mendatangkan bahaya seperti muka, perut dan sebagainya.

RUMUSAN

Sebagai kesimpulannya untuk menghindari nusyuz, pasangan suami isteri hendaklah menjaga perhubungan mereka supaya berkekalan. Akibat daripada berlakunya nusyuz akan memberikan implikasi terhadap perhubungan mereka disamping itu anak 每 anak juga akan kehilangan untuk mendapatkan kasih sayang. Hal ini juga akan menyebabkan anak 每 anak terjerumus kearah budaya yang tidak sihat yang dapat merosakkan akhlak, agama dan negara.
Oleh sebab yang demikian, pasangan suami isteri perlulah berusaha dalam mengekalkan perhubungan mereka supaya isteri, suami dan anak 每 anak dapat hidup dalam keluarga yang bahagia.
lam ati ader taman....
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 27-1-2012 02:50 PM |All posts
Nusyuz suami disebut dalam ayat 128 surah al-Nisa* yang telah dinukilkan di atas.  

Berbagai-bagai versi riwayat yang menjelaskan latarbelakang ayat ini diturunkan, antara lain ialah kebimbangan Saudah Binti Zam`ah dia akan diceraikan Rasulullah saw, lantas dia berkata kepada Baginda saw: ※janganlah ceraikan saya, kekalkanlah saya (sebagai isteri). Dan berikanlah satu hari giliran saya kepada `Aisyah§. Rasulullah saw menerima tawaran tersebut lalu ayat ini diturunkan. (al-Qurtubi, op.cit 5:402).  

Menurut Ibn Abi Malikah ayat ini menolak pandangan sesetengah orang bahawa apabila seorang lelaki telah menghabiskan usia muda seorang wanita dan setelah tua lelaki terbabit tidak lagi berhak menggantikannya dengan wanita lain (Ibn `Arabi, Ahkam al-Quran.1:504, Qurtubi, op.cit 5:404). Beliau melihat isu ini positif kerana Allah telah memberi satu jalan keluar di saat tiada pilihan bagi lelaki yang tidak lagi mahu mengekalkan status isterinya sebagai isteri.  

Sewaktu ditanya mengenai maksud ayat ini Ali karramalLahu wajhah berkata: seorang lelaki punya perempuan di bawah tanggungannya (isteri), dia tidak lagi tertarik kepadanya oleh kerana susuk tubuhnya, usianya yang telah tua, akhlaknya yang buruk atau kecacatannya. Wanita itu tidak mahu dia diceraikan, jika dia memberikan kepada suaminya sesuatu, harta atau hari gilirannya dia boleh melakukannya§. (Said Hawa, al-Asas Fi al-Tafsir 2:1195).  

Dalam ayat ini terdapat dua istilah: nusyuz نشوز  dan i`erad اعراض . Nusyuz bermaksud mengabaikan isteri dengan menghalang dirinya daripada isteri, tidak memberi nafkah, menyakitinya dengan maki hamun atau memukulnya. `Ierad kurang bercakap dan bermesra dengan isteri disebabkan usianya yang telah tua, susuk tubuhnya yang tidak lagi menarik, buruk akhlak, jemu atau ingin mencari yang lain. (Said Hawa, ibid 2:1194)  

Dalam mentafsirkan ayat ini al-Qurtubi menjelaskan bahawa sekiranya isteri berpendapat suaminya akan bersikap nusyuz (ingkar dan menjauhkan diri) atau i`eradh (tidak bertegur sapa dan tidak bermesra) dia bolehlah menawarkan suluh kepada suaminya. Suluh boleh berlaku melalui tawaran isteri dengan menggugurkan sebahagian haknya sebagai ganti daripada dia diceraikan. Suluh juga berlaku melalui tawaran oleh suami untuk memberikan kepada isterinya kadar tertentu harta sebagai ganti dia melebihkan isteri lain (al-Qurtubi, op.cit 5:423-424)  

Isunya, jika isteri menawarkan suluh dan diterima suami atau suami menawarkan suluh dan diterima isteri. Namun jika isteri tidak menawarkan suluh atau isteri tidak menerima tawaran suluh suami dan isteri juga tidak nusyuz, dalam keadaan ini suami wajib berlaku adil dan memberikan semua hak isteri dan melaksanakan semua kewajipannya sebagai suami.  

Dari perbincangan ini dapat dirumuskan bahawa suami juga melakukan nusyuz. Suami dianggap nusyuz apabila dia cuai dalam melaksanakan kewajipan rumahtangga. Menurut Muhammad Qutb dan Dr. Muhammad `Uqlah kalau isteri dianggap telah nusyuz apabila dia derhaka kepada suami, tidak menunaikan kewajipan dan keluar rumah tanpa izin suami maka suami juga boleh dianggap telah nusyuz apabila dia enggan memberi nafkah kepada isteri. (Muhammad Qutb, Syubhat Haula al-Islam 128 dan Dr. Muhammad `Uqlah, Nizam al-Usrah Fi al-Islam 2:184)  

Dr. Mustafa al-Khin menganggap suami nusyuz apabila pengabaian dan keengganan berlaku di pihak suami dengan dia tidak menunaikan giliran, tidak memberi nafkah, bertindak kasar dengan perkataan atau perbuatan. (Mustafa al-Khin dan Dr. Mustafa al-Bugha, al-Fiqh al-Manhaji2;105).  

Penjelasan-penjelasan ini cukup untuk meyakinkan kita bahawa suami juga berlaku nusyuz dan memahamkan kita apa maksud nusyuz suami.



5.1. Bila suami dianggap nusyuz.  

Suami nusyuz bolehlah ditakrifkan sebagai: suami yang enggan menunaikan hak spiritual, material atau bertindak kasar terhadap isteri. Hak spiritual isteri ialah komunikasi yang baik, memenuhi kepuasan seksual, memberi pendidikan agama, dicemburui dan adil antara para isteri, tidak dihina dan dikasari. Hak material isteri ialah maskahwin, nafkah dan mut`ah jika berlaku perceraian tanpa nusyuz isteri. (al-Qurtubi, op.cit 5:422-324, Dr. Muhamad `Uqlah, op.cit 2:84, Muhammad Qutb, Syubhat Haula al-Islam 124).  

5.2. Tindakan isteri jika suami nusyuz.  

Jika suami nusyuz isteri mestilah bersabar. Memperingatkannya tentang kewajipan husnu al-mu`asyarah seperti disedut dalam ayat 18 surah al-Nisa* وعاشروهن بالمعروف . Memperingatkannya hadis Rasulullah yang menyatakan lelaki yang paling baik ialah suami yang paling baik terhadap isterinya خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهله. Memperingatkannya tentang akibat kezalimannya terhadap isteri.  

Jika ini tidak berjaya isteri berhak membawa kesnya kepada kadi untuk dia mendapatkan semua haknya, kerana kadi dilantik untuk mengembalikan hak kepada yang empunya hak dan kerana isteri tidak berdaya mendapatkan haknya tanpa kuasa kadi.  

Kadi bertanggungjawab memaksanya menyempurnakan hak isteri dan menghentikan kezalimannya.  

Jika ini juga tidak berhasil dan suami masih meneruskan nusyuznya dan bertindak memukul dan memaki hamun kadi hendaklah menjatuhkan hukuman taazir ke atasnya.  

Jika ini juga tidak berhasil hakam hendaklah dilantik bagi berusaha melakukan suluh. Jika usaha suluh juga gagal, penyelesaian terakhir ialah cerai.  

6. Langkah Penyelesaian.  

1.     Meningkatkan pengetahuan semua pihak, terutama suami isteri mengenai isu nyusyuz.

2.     Membangkitkan kesedaran tentang hak imbalbalik antara suami dan isteri kesan dari perbuatan nusyuz.

3.     Untuk tujuan 1 dan 2 perbincangan di atas hendaklah diperincikan dan diperluaskan daerah perbincangannya kepada awam. Institusi-institusi kerajaan berkaitan Islam yang mempunyai kemudahan infrastruktur dan kewangan mestilah membantu NGO dalam melaksanakan usaha-usaha ini.

4.     Jika belum ada, undang-undang yang membolehkan suami nusyuz dikenakan hukuman taazir yang setimpal mestilah digubal.
lam ati ader taman....
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 27-1-2012 03:02 PM |All posts
old school punya org nihh........
skrg ni kalo kutuk2 Selena Gomez, puji2 Justin Bieber maka ...
ruffleen Post at 27-1-2012 13:23
siapa lagi abang kaka blings lah.. ...
http://blingblingsstories.blogspot.com/
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 27-1-2012 03:06 PM |All posts
Reply  cmf_blingblings


    ntahla acik..
hampeh atau tidak.. kita sbg istri yg kena menilai.. ...
ParinAmat Post at 27-1-2012 13:15
kdg2 ni ampeh pd sesetengah org tak ampeh pun pada orang lain. significant tu yg penting
http://blingblingsstories.blogspot.com/
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 27-1-2012 03:08 PM |All posts
Reply 23# cmf_blingblings

ramai istri2 yg leh bertahan dgn somi yg hampeh..
tapi bila somi berkualiti nak kawin lagi.. maka dihampehkan somi itteww..
welcome to the unreal world, for what you choose is predetermined below your own conscious mind
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 27-1-2012 03:11 PM |All posts
Reply  cmf_blingblings

ramai istri2 yg leh bertahan dgn somi yg hampeh..
tapi bila somi berkual ...
ParinAmat Post at 27-1-2012 15:08

kau ni balik-balik nak kenen bab poligami gak....nak sgt pi lah minta baik-baik...ni tak, jap jd bini, jap jd laki, konfius ambo
http://blingblingsstories.blogspot.com/
Reply

Props Report

123Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 3-9-2014 07:40 AM , Processed in 0.150648 second(s), 36 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top