CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return Post new threads
Show: 17851|Reply: 94

Failkan Cerai Fasakh...ada ape2 bayaran tak?proses?

[Copy link]

Rank: 3Rank: 3

Post on 28-12-2011 04:17 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Failkan Cerai Fasakh...ada ape2 bayaran tak?proses?

Salam...
maaf kalau thread berkaitan dah ada...,..,,
tp saya cari2 tak jumpa plak..

camni...,saya ni nak tanya..klau kita failkan fasakh...,ada ke ape2 bayaran yang dikenakan??
sebab saya tak tau proses cerai fasakh ni..
kalau ada sape2 yg ada pengalaman sendiri..harap boleh tolong saya...

terima kasih.
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 28-12-2011 04:48 PM |All posts
kena RM50 je ms nk submit saman 2....
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 28-12-2011 05:03 PM |All posts
ohh..ok..tq..,,
yg pergi Pejabat Agama tu plak???knp nak pergi pejabat agama?

btw...,,,saya sedang berkira2 nak failkan penceraian...
suami tak tau...,,tapi saya memamng dah nekad nak bercerai..

cuma saya masih blur...proses penceraian ni?
mana saya nak tuju dulu..
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 28-12-2011 06:19 PM |All posts
Reply 3# bulan_78


yg pergi Pejabat Agama tu plak???knp nak pergi pejabat agama?



Laa.....takkan nak pergi pejabat pertanian pulak TT.....
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 28-12-2011 09:17 PM |All posts
Sila rujuk thred jiran anda.
forever yours ben
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 28-12-2011 09:18 PM |All posts
forever yours ben
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 28-12-2011 10:59 PM |All posts
TT, tak ada ke jln perdamaian?
http://blingblingsstories.blogspot.com/
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 29-12-2011 10:17 AM |All posts
Reply 3# bulan_78


klu nk becerai terus x yah g pejabat agama.. terus g mahkamah syariah... mintak kat dia contoh saman utk cerai fasakh... amik contoh 2 n upah tukang taip surat 2 wat saman 2 utk kita... klu g pejabat agama utk kaunseling boleh la...

dh pk habis2 ke nk becerai.. jgn nnt menyesal di kemudian hari.. dh hbs iktiar utk selamatkan umahtangga 2? becerai ni bukan mudah... nk cari penganti lagi.. klu ade penganti pun x kan sm mcm yg lama kak.......
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 29-12-2011 10:28 AM |All posts
Salam
Bulan di mana..
Prosedur berbeza sedikit mengikut negeri..
Kalau di Selangor...
Kena pergi JAIS Shah Alam...
Maklumkan yang kita nak berpisah..berikan alasan munasabah..
Nanti mereka kata kita kena hadiri kaunseling..
Kalau tak mau..bagi tau SAYA TAK MAHU!!...
Nanti dia akan cakap tak apa puan.. kita akan bagi satu tarikh untuk puan dan suami datang kaunseling.... sekadar untuk rekod...(Tak datang pun tak apa)..

Kemudian dia akan bagi satu borang.. isi jer..
Kemudian pergi ke mahkamah mengikut tempat..contoh..mahkamah syariah Kajang...ambil borang fasakh..rm29.00 ...lengkapkan 3 salinan.
Hantar dan akan di proses.. dalam masa sebulan kita akan dapat tarikh sebutan kes dan dalam masa yang sama puan perlu dapatkan peguam (tidak kira berbayar atau Biro Bantuan Guaman BBG)....ikut pada kelayakan...
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 29-12-2011 10:33 AM |All posts
Kalau di negeri lain contoh di Pulau Pinang..
Amat mudah...
Pergi ke mahkamah berdekatan...
Nanti dia akan suruh kita cari jurutaip jalanan ni...
Bawak dokumen pernikahan dahulu dan surat beranak anak2 kalau ada..
Nanti dia akan taip 3 borang berasingan...
Satu borang RM5...
Hantar ke mahkamah bersama surat nikah..bayar rm11...
Dalam masa 2-3 hari dah panggil untuk sebutan
Amat cepat dan mudah...
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 29-12-2011 10:35 AM |All posts
saya kat taiping... xtau lak proses x sm.. ingtkan sm je.hehee
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 29-12-2011 10:40 AM |All posts
Mass..
tak sama..tak tau kenapa..
Kalau di Selangor..
Dah ada borang...kita isi dan lengkapkan lampiran2 yang dikehendaki serta salinan2 yang diminta...
Kalau kat Penang (akak pernah teman kawan)... lebih mudah cepat....dan bayaran pun berbeza....
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 29-12-2011 10:46 AM |All posts
Reply  bulan_78


klu nk becerai terus x yah g pejabat agama.. terus g mahkamah syariah... minta ...
mass86 Post at 29-12-2011 10:17



Tak semudah untuk kita buat keputusan untuk bercerai..... situasi ini berbeza antara kita dan orang lain.... apapun setelah ditimbal balik.. jika penceraian itu merupakan penyudah segala-galanya... teruskan tanpa berpaling ke belakang... Jangan ingat atau putus asa dengan kehidupan yang mendatang kerana bukan kita yang menentukan semua itu...... Apapun ada hikmahnya sesuatu itu terjadi.... Sama seperti kes akak..kes kak latahzan...kes aina....dan lain2.... Bagi akak.... syukur walaupun bekas suami tidak memberi walau sekupang duit untuk anak2..tapi Allah sentiasa permudahkan segala urusan kami..alhamdulillah dan hidup kami juga amat bahagia kini ..syukur..
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 29-12-2011 11:06 AM |All posts
pikir masak2 kak nk bercerai...ingat blik mase nk akad nikah dlu...bahagianye rase..
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 29-12-2011 11:15 AM |All posts
hrp sape2 yg ada pengalaman kat Biro Bantuan Guaman leh tolong kasi sedikit walk-through.. mudah2an leh bantu tuan rumah (in case kalo puan bulan_78 ni housewife)..
welcome to the unreal world, for what you choose is predetermined below your own conscious mind
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 29-12-2011 11:23 AM |All posts
Reply 13# dkzue


akak becerai sb ape ye.. skang ni ramai sngt org becerai.. kbykkn sumer ni disebabkan mslh suami... bila dh jd janda. ramai nk kwn.. ramai jgk nk amik kesempatan.. laki org pun sibuk jgk beratur amik no.. kkdg tpk jgk, smpai bila nk hidup sunyi xda kwn...
Reply

Props Report

Post on 29-12-2011 11:39 AM |All posts
Reply  dkzue


akak becerai sb ape ye.. skang ni ramai sngt org becerai.. kbykkn sumer ni diseba ...
mass86 Post at 29-12-2011 11:23



   ramai gak yg bila tau janda angkat kaki blah...
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 29-12-2011 11:43 AM |All posts
Post Last Edit by dkzue at 29-12-2011 11:47

Kisah akak ni panjang ..bacalah kat tread akak WAKIL PENDAMAI....
Kini akak pun dah hidup baru..dengan orang baru...syukur...tak dan sorang lama2..dah ada orang sambar...anak2pun ok...syukur..expun kacau dari jauh sebab ada RO..hahahah...biarlah dia tak hulur barang sebutir beras sekalipun.. tapi syukur rezeki anak2 tetap ada.... ....Mak mertua pernah hina..kata Anak ko kalau dah menjada anak 4 pulak tak da sapa nak.... anak dara berlambak....dan masin mulut mak .. Mak jawab..tak apalah kak...abis edah nanti... adalah jodoh dia... Jodoh pertemuan di tangan tuhan.. Allah berikan kegembiraan setelah lama berduka...dan sekarang mak mertua pulak pening membela biawak idup yang masih tak sedar diri tu.....

Walau dia mengekor akak ke hulu hilir.... memaki hamun di ofis..di hp anak2.... (no hp tak leh tukar..) sebab nanti dia akan jadikan isu akak sekat hubungan dia ngan anak2....hidup kami makin bertambah baik...hidup dia terus menjunam.........akak dapat tahu baru keluar Sg. Buluh....dan amik peguam..jual kereta wira untuk bayar peguam..kes yang sama jugak..... entah lah...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 29-12-2011 11:56 AM |All posts
Kini akak pun dah hidup baru..dengan orang baru...syukur..
dkzue Post at 29-12-2011 11:43



    wah kak zue...tahniah...u see..syukur alhamdulillah kak. moga hepi2 selalu kak ye

dear TT..pegi la baca kisah kak zue ni kt thread wakil pendamai
siyesly ai sbg pembc amat kagum dgn kak zue ni berjuang utk diri and anak2..
la ni..ex yg x senang duduk..
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 29-12-2011 11:58 AM |All posts
Kalau Cerai Fasakh atau Taklik...memang kita wajib bawa peguam..
Kalau mampu bayar..fee...3-7K... setiap kali hadir ada bayaran pula antara RM200-250 sekali hadir...

Kalau tak mampu...gaji kurang dari RM2000... layak dapat peguam percuma... pergi terus ke Pejabat Biro Bantuan Guaman berdekatan (BBG)..

Kalau GAJI MELEBIHI RM2500 dan kurang RM3000... boleh buat rayuan melalui jabatan perdana menteri..pihak BBG akan bantu  cara2 nak buat permohonan tu... kalau lulus kita cuma bayar RM 300 untuk bukak fail...proses makan masa dalam 3 bulan dan dalam masa yang sama bila kes kita di sebut pada tarikh  berkenaan tetapi kita belum dapat jawapan dari BBG... call saja pihak mahkamah..maklumkan kita masih dalam proses untuk dapatkan biro bantuan guaman dan kita tak perlu hadir...hingga lah kita dapat peguam... tapi setiap kali kita dipanggil untuk sebutan kes..kalau tak dapat peguam..call lagi...maklumkan kan mahkamah...jadi kita tak membazir masa dan wang ringgit serta cuti kita....

Yang penting...
Setiap bil atau pembayaran yang kita buat setiap bulan..simpan..xerox dan kepil kan bersama permohonan...contoh macam akak ari tu...Apa saja bayaran atau belian yang akak buat ..bil api air, tol, minyak kereta, belanja skul anak2 tulis berapa..bayaran rumah...belian barang dapur untuk sebulan..dan lain2....Nanti BBG akan bagi contoh untuk kita refer cara-cara nak buat surat rayuan tu....Selalunya memang dapat la....
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 29-12-2011 12:04 PM |All posts
wah kak zue...tahniah...u see..syukur alhamdulillah kak. moga hepi2 selalu kak ye

dear  ...
chaintea Post at 29-12-2011 11:56



Salam..syukur Chaintea....akak pun memang rasa masih bermimpi dengan apa yang akak alami sekarang... berkat doa mak abah..adik beradik..kawan2 semua termasuk kawan2 kat forum ni.... dan paling akak sujud syukur.. anak2 menerima dengan amat mudah ketentuan ini ..alhamdulillah...
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 29-12-2011 12:08 PM |All posts
Reply 18# dkzue


nnt mass tgok kisah akak ye.. dulu ms nk cerai pun mass ade bkk thread kat cni jgk.. kwn2 kat cni byk gak membantu.. ex hubby kita sm ke?? sorg penagih dadah... mass ni payah nk terima org lain.. bkn xda yg nk.. lebih baik dr dia.. tp hati ni ssh sngt lah nk terima.. senang hidup mcmni.. hidup bebas n x berperasaan.. cuma kkdg sunyi sb xda sape nk teman g jln2.. tgok wayang...
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 30-12-2011 08:20 AM |All posts
hrp sape2 yg ada pengalaman kat Biro Bantuan Guaman leh tolong kasi sedikit walk-through.. mudah2an  ...
ParinAmat Post at 29-12-2011 11:15


tq parin.....,.saya bekerja..,tapi dengan gaji yang ada sekarang,rasanya tak mampu nak upah peguam yang mahal2 tu.
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 30-12-2011 08:30 AM |All posts
Kisah akak ni panjang ..bacalah kat tread akak WAKIL PENDAMAI....
Kini akak pun dah hidup baru..den ...
dkzue Post at 29-12-2011 11:43


tahniah kak dah mulakan hidup baru..,..,..
Allah sentiasa permudahkan rezeki orang2 yang teraniaya..
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 30-12-2011 08:32 AM |All posts
Kalau Cerai Fasakh atau Taklik...memang kita wajib bawa peguam..
Kalau mampu bayar..fee...3-7K... s ...
dkzue Post at 29-12-2011 11:58


tq untuk info kak zue.Sangat2 berguna...
Reply

Props Report

1234Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 30-8-2014 12:05 AM , Processed in 0.188518 second(s), 27 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top